|
ZIELONA HERBATA . Zielona herbata pochodzi z Chin i jest łączona z wieloma kulturami w Azji: od Japonii po Środkowy Wschód. Zaczęto ją spożywać ok. 4000 lat temu jako tradycyjne lekarstwo w Chinach, Japonii, Indiach i Tajlandii. Stosowano ją przy większości dolegliwości, a także przy tamowaniu krwawienia, kontroli temperatury ciała oraz wspomaganiu trawienia. W roku 1191 mnich buddyjski Eisai napisał Kissa Yojoki (Księgę Herbaty). Opisał kształt liścia i pąków herbaty oraz metodę jej uprawy i przetwarzania. Przedstawił w niej pozytywny wpływ zielonej herbaty na pięć najważniejszych ludzkich organów, a zwłaszcza na serce. Wg jego oceny picie zielonej herbaty zaspokaja pragnienie i wspomaga usuwanie efektów picia alkoholu; działa stymulacyjnie; pomaga przy problemach trawiennych oraz w leczeniu choroby beri-beri; zapobiega zmęczeniu; działa moczopędnie.W ostatnich kilku dziesięcioleciach zielona herbata przechodziła wiele testów medycznych. Prowadzone były w celu ustalenie, czy rzeczywiście, jak się powszechnie sądzi zielona herbata ma właściwości zdrowotne, czy wpływa na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby serca oraz na niektóre odmiany raka, czy jak sądzi się pomaga w kontrolowaniu wagi ciała ? W czasie badań przeprowadzonych przez Uniwersytet w Birmingham wykazano, że przeciętny poziom spalania tłuszczu po zażyciu ekstraktu zielonej herbaty był o 17% większy niż po zażyciu placebo a proporcja energii ze spalania tłuszczu do całkowitej energii wytwarzanej przez organizm była po zażyciu ekstraktu większa o podobny procent Zielona herbata w powszechnej opinii ma wiele zdrowotnych zalet, jednakże wiele z nich jednak nie zostało potwierdzonych przez naukę. Jest wiele potocznych opinii dotyczących wpływu zielonej herbaty na zdrowie : że powstrzymuje niektóre choroby neurodegeneracyjne takie jak choroba Alzheimera oraz choroba Parkinsona , zapobiega niektórym rodzajom raka, że poprzez neutralizację rozprzestrzeniania się wolnych rodników zapobieganie degeneracji komórek i błon międzykomórkowych, redukcja poziomu złego cholesterolu w organizmie poprzez obniżenie produkcji trójglicerydów i zwiększenie poziomu dobrego cholesterolu itd…Zdaniem japońskich naukowców wypijanie 5 filiżanek zielonej herbaty dziennie powoduje spalanie 7–80 dodatkowych kalorii, zaś doktor Nicholas Perricone, samozwańczy specjalista od opóźniania starzenia, twierdzi, że można zmniejszyć wagę ciała o pk. 4,5 kg w ciągu 6 tygodni pijąc zamiast kawy zieloną herbatę . Badania naukoweW studium przeprowadzonym przez Tohoku University School of Public Policy w Japonii, od 1994 zbadano 40 530 dorosłych Japończyków w wieku od 40 do 79 lat, którzy nie mieli nigdy zawału serca, chorób serca ani raka. Wszystkich uczestników badano przez 11 lat na okoliczności śmierci z dowolnej przyczyny i przez 7 lat na okoliczność śmierci z określonej przyczyny. Uczestnicy, którzy codziennie pili co najmniej 5 filiżanek zielonej herbaty mieli o 16% mniejsze ryzyko śmierci z dowolnej przyczyny i o 26% mniejsze ryzyko śmierci z powodu choroby układu krążenia niż osoby, które piły mniej niż jedną filiżankę zielonej herbaty dziennie. W studium stwierdzono także: „Jeśli zielona herbata chroni ludzi przez chorobami układu krążenia oraz rakiem, to spodziewamy się, że spożywanie tego napoju znacznie pomogłoby w podwyższeniu długowieczności na całym świecie”.Studium z lutego 2006 roku z American Journal of Clinical Nutrition stwierdziło: „Zwiększona konsumpcja zielonej herbaty jest związana z niższą częstotliwością występowania zaburzeń poznawczych u ludzi”.W maju 2006 badacze z Yale School of Medicine zabrali głos odnośnie podsumowania ponad 100 studiów z zakresu wpływu zielonej herbaty na zdrowie. Wskazali oni na to, co nazwali "azjatyckim paradoksem" (w Azji jest generalnie mniej zachorowań na choroby serca i na raka, pomimo wysokiego udziału palaczy papierosów w społeczeństwach). Badacze teoretyzowali, że 1,2 litra zielonej herbaty codziennie, która jest często spożywana przez Azjatów daje organizmowi wysoką dawkę polifenoli i innych antyoksydantów. Te związki mogą działać na kilka sposobów w celu poprawienia zdrowia i funkcjonowania układu krążenia. Studium to ukazało się w Journal of the American College of Surgeons:” W szczególności zielona herbata może zapobiegać utlenianiu cholesterolu typu LDL, co z kolei może zmniejszyć zbieranie się osadu w żyłach”.W anonimowym, losowym badaniu z użyciem placebo, przeprowadzonym przez Vanderbilt University Medical Center, 240 zdrowych ludzi przyjmowało dziennie 375 mg ekstraktu z zielonej herbaty w formie kapsułki albo placebo. Po 12 tygodniach pacjenci z grupy przyjmującej ekstrakt mieli wyraźnie mniej cholesterolu LDL i całkowitego cholesterolu (odpowiednio 16,4% i 11,3%) w porównaniu do osób z grupy placebo. Autor wysnuwa wniosek, że ekstrakt zielonej herbaty może być użyty razem z innymi składnikami diety do obniżania poziomu złego cholesterolu.Studium opublikowane w styczniu 2005 w American Journal of Clinical Nutrition (Amerykański Dziennik Klinicznego Żywienia) wnioskuje, że” dzienna konsumpcja herbaty w określonych dawkach przez 12 tygodni zmniejszała poziom tłuszczu w ciele, co sugeruje, że te związki mogą służyć do leczenia otyłości”Według Case Western Reserve University School of Medicine w studium opublikowanym 13 kwietnia 2005 roku w "Proceedings of the National Academy of Sciences": „Przeciwutleniacze w zielonej herbacie mogą zapobiegać artretyzmowi reumatologicznemu i łagodzić jego objawy”.W badaniu obserwowano wpływ zielonej herbaty na wywołany u myszy artretyzm, (podobny do artretyzmu u ludzi). U myszy, które były karmione polifenolami z zielonej herbaty rzadziej dochodziło do przypadków artretyzmu. Z 18 myszy, które otrzymywały zieloną herbatę, tylko u ośmiu (44%) doszło do rozwinięcia artretyzmu. Wśród 18 myszy, którym nie podawano zielonej herbaty, u wszystkich osobników oprócz jednego (94%) doszło do rozwoju artretyzmu. W dodatku, badacze zauważyli, że u ośmiu myszy z artretyzmem, które dostawały polifenole z zielonej herbaty, wykształciły się mniej ostre formy artretyzmu. Badanie opublikowane w grudniu 1999 w American Journal of Clinical Nutrition twierdzi, że:” Zielona herbata ma termogeniczne właściwości i wspiera utlenianie tłuszczu poza wartość wytłumaczalną zawartością kofeiny. Ekstrakt zielonej herbaty może odgrywać rolę w kontroli składu ciała poprzez aktywację termogenezy lub utleniania tłuszczu lub obu” Na podstawie : http://pl.wikipedia.org/wiki/Zielona_herbata
|